Artėja gegužės 23 diena, kai LR Seimas svarstys Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas. Visi svarstymui pateikti dokumentai yra čia. Tačiau Lietuvos piliečių ir LR Seimo narių dėmesį norėčiau atkreipti į 29-ojo straipsnio pataisas, nes jomis bus įvestas naujas spaudos draudimas Lietuvoje. 29 straipsnis skirtas reklamos draudimui, tačiau praktiškai jo turinys uždraudžia bet kokią rašytinę informaciją apie bet kokius alkoholinius gėrimus lietuvių kalba.
Kas bus uždrausta
29 straipsnio pavadinimas iš „Alkoholio reklamos ribojimas“ virto „Alkoholio reklamos draudimas“. Jo formuluotė iš vardijimo, kas draudžiama, pakeista į trumpą sąrašą, kas leidžiama. Taigi sutrumpėjo iki dviejų punktų:
1. Lietuvos Respublikoje alkoholio reklama draudžiama.
2. Reklama nelaikoma:
- Informacija apie gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams;
- Įmonių pavadinimai, prekių ženklai, kai jie pateikti ant pastato arba transporto priemonės;
- Prekybos vietose gali būti matoma tik tokia informacija: butelis, kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas ir pavadinimas.
Todėl tekstas ne prekybos vietoje ir skirtas ne tik profesionalams gali būti laikomas reklama. Skonio aprašymas, vynuogių veislės, derinimas su maistu, vyndario pavardė ir istorija bus laikoma reklama. Sakinys „Prancūzijoje daromas šampanas“ gali būti interpretuojamas kaip reklama, nes jis reklamuoja gėrimą, kurio pardavimu suinteresuoti konkretaus regiono konkretūs vyndariai. Reklamos priežiūra vėl grąžinama tik Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui su teise prašyti teismo blokuoti, jo nuomone, draudžiamą reklamą skleidžiantį internetinį šaltinį (29 straipsnio 3–5 punktai) ar kitaip jį bausti. Naujai atsiradęs 5-asis punktas teigia, kad jei skleidėjo nustatymui reikia skirti neproporcingai daug sąnaudų, bus baudžiamas tas, kam naudinga skleidžiama informacija. Taigi dar kartą patvirtinama, kad jei bus galima įtarti, jog pateikta informacija yra kas nors suinteresuotas, tekstas gali būti interpretuojamas kaip reklama.
Kodėl šis draudimas yra spaudos, o ne reklamos draudimas
Manau, kad minėtas punktas apie naudos gavėjo baudimą aiškiai parodo, kad bus kovojama su bet kokiais alkoholio paminėjimais. Taip jau buvo daroma ir anksčiau, esant gerokai demokratiškesnei įstatymo formuluotei. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kurio atstovė Gražina Belian šiandien nuolat matoma tarp įstatymo pataisų kūrėjų, daugumą alkoholio platintojų yra „apdovanojęs“ raštais, kuriuose bet koks tekstas buvo interpretuojamas, kaip „klaidinanti informacija apie alkoholinius gėrimus“, nes tik tokiu pagrindu, pagal senąją 29 straipsnio 1.11 punkto 11 redakciją, buvo galima bausti. Dėl to „Vyno dienų“ organizatoriai buvo verčiami atsisakyti šūkių „Išragauk pasaulį per 2 dienas”, „Rask savo išrinktąjį“ ir pan. Tuo pačiu pagrindu buvo baudžiami restoranai, nes jų meniu vyno aprašymai „klaidino“.
Taigi seniau baudėjai turėjo skaityti įstatymą ir tekstus interpretuoti. Dabar jie tiesiog ieškos žodžių „vynas“, „sidras“, „alus“, „šampanas“, „prosekas“, „pinot noir“ ir galės bausti. O žinia, kad net dėl mažiausios rizikos gali būti nubausti, daugelį leidinių vers į alkoholio temą žiūrėti paranojiškai.
Ką daryti
Nekalbu apie pinigus, prarandamus dėl reklamos. Finansai, mano manymu, yra mažiau svarbūs už laisvę reikšti nuomonę, už temų įvairovę, už galimybę pasakoti apie tai, kas vyksta Lietuvoje ir pasaulyje. Spaudos laisvę apginti gali tik spauda. Todėl žurnalistus ir redaktorius raginu netylėti, o LR Seimo narius net nesvarstyti pataisų, o jas grąžinti vyriausybei dar kartą peržiūrėti.